We kunnen de eerste eigenaar van deze prachtige 8-serie toch alleen maar dankbaar zijn. Tegenwoordig is een auto die is voorzien van een Individual kleur bijna gemeengoed. Medio jaren ‘90 was dat wel anders. Deze BMW 850Ci werd ook nog eens besteld in een “Sonderwunsch Farbe” een nog exclusievere kleur dan een tint uit het standaard Individual kleurenpallet. De kleur waar de eerste eigenaar voor ging is het prachtige en vooral tijdloze: “Tannengrun”, om het plaatje compleet te maken bestelde hij ook een bijpassend “Tannengrun” interieur. Een combinatie die alleen door een fijnproever kon worden samengesteld. De BMW 850Ci was destijds al een opvallende keuze BMW positioneerde de 8-serie als een ultieme Gran Tourer met sportieve rijeigenschappen. De kwaliteit van de E31 serie was een ander onderscheidend kenmerk. De BMW 8-serie bleek vele malen beter te zijn gebouwd dan de Aston Martin DB7 en oneindig veel comfortabeler dan een Porsche 993. De 5,4 liter grote M73B54 is gekoppeld aan een automatische transmissie met vijf versnellingen een combinatie die uitstekend past bij het veelzijdige karakter van de 8-serie. De motor levert 326 pk bij 5.000 toeren en maar liefst 490 Newton meter trekkracht bij 3.900 toeren per minuut. De 850Ci is zo’n typische auto waar u heel eenvoudig hard mee kunt rijden, maar het hoeft niet. De auto nodigt evengoed uit tot ontspannen rijden en heerlijk te toeren. Als u dan spontaan ineens op de Duitse Autobahn terecht komt kunt u vele uren achter elkaar in alle rust op topsnelheid het land doorkruisen om vervolgens in Oostenrijk of Zwitserland te genieten van de beste bochtige wegen die het land te bieden heeft.
Superfit museumstuk
Het totale plaatje
De 840Ci was eveneens een prachtige liefhebbersauto. Van de “Orientblau” Metallic lak tot de het met zwart leder beklede interieur, de 840Ci was het totale plaatje. Dit exemplaar is uitgevoerd met de 4.4 liter grote V8 die op papier hetzelfde piekvermogen levert als de vroegere 4.0 liter maar de beschikking had over meer koppel dat ook nog eens eerder beschikbaar is. Dit exemplaar is uitgerust met de automatische transmissie die heerlijk soepel schakelt en perfect is afgestemd op het koppelrijke karakter van de V8. De V8 heeft net iets minder kilo’s op de neus en stuurt daardoor nog wat makkelijker in dan de V12. Het betreft de ultieme rijdersauto uit de 8-serie line-up. Deze auto werd voor het eerst toegelaten tot het verkeer in 1998 en is daarmee één van de latere 8-series.
Beide auto’s zijn naar absolute liefhebbers gegaan die de 8-series blijven vertroetelen en in topconditie blijven houden. Wat ten slotte niet onvermeld mag worden is dat we beide auto’s op dezelfde dag verkochten aan twee klanten in verschillende landen.
Mocht u dus nog een E31 in perfecte staat en met een mooie lage kilometerstand hebben staan neem dan contact met ons op.