Youngtimer Magazine: 3x BMW M5

De M5 was altijd BMW's model met racegenen. De eerste editie had een motor die rechtstreeks van de motorsportafdeling kwam en voor de generatie die in 2005 verscheen kwam de inspiratie zelfs uit de Formule 1: een V10, zoals BMW die destijds ook voor Williams bouwde. Om hebberig van te worden. En dan resteert alleen de vraag kies je de versie met SMG, die met handbak of ga je voor de Touring?

Die vijfde generatie, met. ontwikkelingscode E60, werd ontworpen met de Amerikaan Chris Bangle aan het hoofd van de ontwerpafdeling. Dat had in 2001 al geleid een radicaal andere 7 Serie, nu was de introduceerde BMW het absolute topmodel van de reeks: de M5. De techniek was zo spectaculair, dat niemand zich nog druk maakte om het uiterlijk, dat twee jaar eerder nog zo spraakmakend werd bevonden. Hét spektakelstuk van deze M5 was de vijfliter V10, een motor die speciaal voor (en door) BMW M ontwikkeld werd voor de M5 en M6.

Een van de eigenschappen van deze M5 waaraan je moet wennen, is de SMG-bak - eigenlijk een gerobotiseerde handbak. De E39 M5 was er uitsluitend met handbak, maar bij de E60 kon je alleen nog maar voor de 'automaat' kiezen. Tussen aanhalingstekens, want een echte automaat is het niet. Natuurlijk kun je hem volledig zelfstandig laten schakelen, maar zeker als je voor je plezier een rit maakt, is het leuker om dat zelf te doen met behulp van de flippers aan het stuur.

Dat we de drie varianten in Nederland zien, is behoorlijk uniek. Nu staan er bij Bergwerff, waar de auto's vandaan komen, vaker bijzondere youngtimers, maar in het geval van deze generatie M5 is het extra speciaal. Niet alleen in de eerste omdat er maar weinig Tourings zijn gebouwd, maar ook omdat de M5 met handgeschakelde versnellingsbak alleen in Amerika is geleverd. Je zou bijna denken dat de sedan met SMG gewoontjes afsteekt tegen deze twee exemplaren, maar de derde M5 in ons gezelschap slaat terug met een volledige Individual-samenstelling. Dat geldt niet alleen voor de leren bekleding, maar vooral ook voor de schitterende lak 'BMW Messing metallic' waarmee de M5 is uitgerust.