Hoe is dat nou? Rijden met een BMW i7. Het zal niemand verbazen dat de BMW i7 een ongelooflijk goede auto is. Het is niet alleen het topmodel maar ook de topuitvoering. De afgelopen maanden heb ik zo’n 1.500 kilometer in de BMW i7 afgelegd en kan ik niet anders concluderen dan dat dit de BMW 7-serie is die u moet willen. Deze praktijkervaring zullen we in deze blog nader beschrijven.
De BMW i7 is nu een klein jaar op de markt en is een absoluut schot in de roos. Een limousine heeft doorgaans maar één taak: de inzittenden zo comfortabel mogelijk van A naar B brengen. Echter is dat in het geval van een BMW 7-serie net even anders. Daar moeten we namelijk aan toevoegen dat een BMW 7-serie niet alleen haar inzittenden in maximaal comfort van A naar B moet brengen maar daarnaast ook nog eens de best rijdende auto in het segment moet zijn. De nieuwe i7 is de auto die dat allemaal doet en ook nog een heel stuk beter dan de vorige generatie. Het rijgedrag is namelijk met niets te vergelijken. De elektrische aandrijving is nog soepeler dan een V12, er is geen transmissie, dus schakelmomenten, hoe soepel ook, verneemt u in het geheel niet en tot slot is er dankzij de elektromotoren altijd meer dan voldoende vermogen aanwezig.
De auto is dankzij de volledig nieuw ontwikkelde architectuur ongelooflijk goed opgebouwd. BMW heeft er voor gekozen om de 7-serie te voorzien van alle denkbare aandrijflijnen. Er is de keuze uit een plug-in hybrid benzine of een dieselmotor, of in het geval van de i7 een elektrische aandrijflijn. Die laatste is er nu zelfs in drie uitvoeringen. De 50 is de minst krachtige maar nog altijd ruim voldoende krachtig. De 60 is sterker en vervolgens is er ook nog de M70 die niet alleen het topmodel vormt van de elektrische reeks maar van alle 7-series.
Maar hoe is dat nou om te rijden met een i7? Dankzij de BMW Iconic Sounds kunt u wennen aan het soepele rijden terwijl u over de speakers een futuristisch geluid hoort dat is ontwikkeld door Hans Zimmer. Dit geluid maakt dat u leer wennen aan het rijden zonder het geluid van een motor die toeren opbouwt. Indien wenselijk kunt u er ook voor kiezen om de Iconic Sounds uit te schakelen en te genieten van een oorverdovende stilte aan boord. De i7 is namelijk zo ongelooflijk stil en soepel dat daarna elke aandrijflijn, hoe goed ook, tegen gaat vallen in zijn doel. De soepelheid is namelijk met niets te vergelijken en dankzij het ontbreken van geluid wordt de luxe aan boord naar een nog hoger plan getild.
De BMW i7 zou u ook kunnen zien als de volgende stap in rijdende luxe. Het mag geen verrassing heten dat Rolls-Royce heeft besloten om de volgende auto ook volledig elektrisch te maken omdat het naar eigen zeggen de volgende stap is in verfijnde luxe. Daa r waar bij de eerste elektrische auto’s mensen nog wel eens bang waren voor “range anxiety” is dat met de BMW i7 nergens meer voor nodig. De auto haalt in de zomer op zijn gemak 500 kilometer échte kilometers en zelfs in de winter bij vriezend weer is 400 kilometer eerder regel dan uitzondering. Bent u dan aangekomen bij de snellader dan duurt laden van 10 naar 80 procent slechts een goed half uurtje.
Het precieze gevoel omschrijven van een i7 blijft lastig. Het is niet alleen een formidabele reisauto met fantastische rijeigenschappen als de route daar om vraagt maar ook absoluut het volgende hoofdstuk voor wat betreft luxe.
Laat u dus overtuigen en kom bij ons proefrijden met één van onze i7’s.