Elektrisch rijden in de winter.
De winter staat weer voor de deur. Dat houdt in dat u wellicht wat veranderingen gaat merken aan uw elektrische BMW. Koudere temperaturen zijn van invloed op het gebruik van uw auto. Kort samengevat komt het er vaak op neer dat de de range minder wordt en het verbruik fors hoger is dan in de zomer. In deze blog geven we u een aantal tips zodat u deze winter goed beslagen ten ijs komt.
Laten we bij het begin beginnen: de wijze waarop uw elektrische BMW is opgebouwd. De auto beschikt namelijk over een Lithium-ion batterij. Deze batterijen hebben een aantal voordelen zoals het feit dat ze modulair op te bouwen zijn, een zeer hoge energiedichtheid hebben en lang meegaan. De Lithium-ion accu heeft daarnaast ook een klein nadeel, een Lithium-ion accu kan namelijk niet zo goed tegen de kou. Dat wil zoveel zeggen, bij temperaturen van enkele graden onder nul kan het rijbereik in extreme gevallen tot wel 20% afnemen. Op zich hoeft dat natuurlijk helemaal geen reden voor paniek te zijn maar het is een gegeven dat hoort bij de huidige stand der techniek.
Thuis en onderweg laden.
Een van de zaken om in de winter rekening mee te houden is bijvoorbeeld dat het laden langer kan duren als de temperaturen lager zijn. Indien mogelijk is het aan te raden uw auto binnen te parkeren. Ook al is uw garage maar een paar graden warmer dan buiten, kan dit u al helpen nét iets meer range uit uw auto te halen. Komt u na een lange dag met nét voldoende rijbereik in huis en zit er nog maar een paar procent in de auto? Begin dan direct met laden. Een volle accu kan namelijk eigenlijk niet bevriezen. Een accu die vrijwel leeg is kan echter bij temperaturen van -5 graden Celsius al bevriezen. Mocht het niet mogelijk zijn om een auto in een garage te parkeren kan het al helpen als u de auto achter een muur kunt parkeren zodat de auto beschut staat tegen ijzige wind. Daarnaast is het aan te raden om de auto voor te verwarmen. Via iDrive of de My BMW app kunt u de vertrektijd instellen. Uw auto zal dan op de vooraf ingestelde tijd gaan voorverwarmen en op bedrijfstemperatuur zijn op het moment dat u van huis vertrekt. Belangrijk om daarbij is te vermelden dat het, indien mogelijk, het aan te raden is om de auto aan de lader te laten staan zodat de stroom voor het verwarmen van de auto niet uit de accu komt maar rechtstreeks uit het stroomnet. Tot slot is het van belang om er rekening mee te houden dat het langer kan duren voordat de accu is opgeladen. Door de kou neemt de laadsnelheid minder snel toe en duurt het laden dus wat langer dan u bent gewend.
Tijdens het rijden.
Buiten het rijden zelf is de verwarming de grootste energieverbruiker tijdens het rijden. Om het stroomverbruik te beperken, kunt u verschillende dingen doen. Uw snelheid matigen is een snelle manier om het verbruik fors te verminderen, de auto in een “eco modus” zetten zoals “eco pro” of “eco pro plus” en tot slot kunt u de verwarming zoveel mogelijk uitlaten of zo laag mogelijk zetten en de auto alleen verwarmen met de stoelverwarming en of het verwarmbare stuur. Daarnaast is het aan te raden om winterbanden te monteren. Winterbanden hebben doorgaans net iets meer rolweerstand dan de zomerbanden maar bieden veel meer grip en zijn daarom stukken veiliger, bovendien verkorten winterbanden de remweg enorm. Het laatste om rekening mee te houden is het zogenaamde “coldgaten”, dat wil zeggen dat uw BMW niet de maximale laadsnelheid kan halen tijdens het laden aan snellader omdat het accupakket te koud is. Dit kunt u opheffen door het laatste stuk naar de snellader meer op het stroompedaal te duwen en de auto meer te laten regenereren. De nieuwste modellen van BMW kunnen op basis van het geselecteerde adres zien dat u onderweg bent naar een snellader en, indien er voldoende stroom in de accu zit, de batterij vast voorbereiden op snelladen. Daardoor is het mogelijk om sneller de maximale laadsnelheid te halen. Tot slot is het aan te raden om er rekening mee te houden dat een accu met weinig lading in de winter ineens sneller leeg kan lopen en de geprojecteerde range dus in de praktijk iets sneller af kan nemen dan de auto u laat zien. Probeer daarom in de winter te vermijden om tot het laatste procent door te rijden en net die eerdere laadstop te pakken.
Mocht u nog vragen hebben dan kunt u die natuurlijk altijd aan ons stellen. Veel rijplezier de aankomende winter!