BMW G90 M5: De krachtigste en meest geavanceerde M5 ooit.

Wayne Rooney in zijn tijd bij Manchester United was echt angstaanjagend goed. De ene keer zag hij eruit als een skinhead, de andere keer als een bokser die openstaande schulden komt innen en die je ’s-Avonds niet op een donkere straat tegen wilde komen. Hoewel ik de ballen verstand van voetbal heb, weet ik wel hoe een extreem allround voetballer er uit moet zien. Niet zo sierlijk als Messi, niet zo geslepen als Ronaldinho maar het ene moment aan het meeverdedigen en het andere moment trapt hij een streep van 40 meter hard in de kruising. Wayne Rooney kon het allemaal. 

Nou is het niet zo dat ik dagelijks aan voetballers uit ver vervlogen tijden denk, maar toen ik afgelopen week het genoegen had om mijn eerste meters met de G90 M5 te maken, moest ik ineens aan Wayne Rooney denken. De vroegere top spits van Manchester United en de nieuwe M5 lijken wel wat op elkaar. Beide zijn ontzettend krachtige beukers en beide zijn veel beter dan je op het eerste oog zou denken. De palmares van Rooney is bekend maar de getallen van de nieuwe M5 liegen er ook niet om. Wat te denken van een systeemvermogen van 750 pk en een maximaal koppel van 1.000 Newton meter. Toch was het enorme vermogen niet het enige grote getal waarover werd gesproken bij de introductie. Iedereen raakte niet uitgepraat over het gewicht van BMW’s jongste loot aan de stam. Het gewicht is natuurlijk niet laag met zijn stevige 2.380 kilo, maar, ook weer niet zo onmogelijk. Want de combinatie van de V8 S68 motor in combinatie met de hybride component is zó complex dat ik niet eens ga proberen haar te beschrijven. Feit is dat je om zes uur ’s-Ochtends in totale stilte de straat uit kunt rijden en 10 minuten later zonder moeite de 270 aan kunt tikken. De instelmogelijkheden van de M5 zijn zo ongelooflijk uitvoerig dat ieder detail naar uw smaak is aan te passen. Toch heeft BMW die instelmogelijkheden weer heerlijk eenvoudig vormgegeven middels de iDrive. U kunt door aan de grote controller te draaien in het juiste menu komen, of gewoon met uw vingers op het scherm want het curved display ziet er niet alleen prachtig uit maar is ook volledig touchscreen. Het dashboard heeft dan ook weinig knoppen en maakt een opgeruimde indruk. Het dashboard is grotendeels gelijk aan dat van een “gewone” 5-serie. Wat echter wel volledig uniek voor de M5 is, is de speciale M interieurverlichting. Het geeft de M-kleuren weer maar kan naar wens ook in een andere kleur worden ingesteld. De stoelen zitten natuurlijk als gegoten en ook het Bowers & Wilkins Audio systeem geeft een schitterend geluid. 

De Krachtigste en Meest Geavanceerde M5 Ooit

De kracht van controle

Maar bij een M5 draait het natuurlijk maar voor een deel om het interieur. De kracht van een M5 zit hem in de aandrijving en dat kan bij deze generatie, heel erg letterlijk worden genomen. Met 727 pk en 1.000 Newton meter is er altijd een overdaad aan vermogen beschikbaar. Maar: power is nothing without control. Dus een goed onderstel is minstens zo belangrijk. Laat BMW daar nou ook weer de spijker op zijn kop hebben geslagen. Het onderstel is stevig gedempt en geveerd maar in de comfort modus perfect geschikt voor dagelijks gebruik. Dankzij de aanwezigheid van BMW Driving Assistant Professional kan de auto u in grote mate ondersteunen tijdens het rijden. Dat klinkt wellicht wat tegenstrijdig in een auto van het kaliber van een M5, maar hoeveel rijplezier is er nu daadwerkelijk te beleven in de file? Dat échte rijden kunt u beter bewaren voor als u uw ideale weg hebt gevonden, want zodra de u de M5 in een meer sportieve stand plaatst en “er eens goed voor gaat zitten”, dan is er een ballistisch prestatie potentieel voorhanden waarmee je angstaanjagend hard kunt accelereren. Direct daarna kunt u ook bizar hard snelheid weer af schudden, door de combinatie van keramische remmen en het regenereren van de elektromotor. Een waanzinnige combinatie die je, bij iedere vertraging, moderne techniek nog meer laat waarderen.

Maar het is niet alleen de acceleratie en vertraging waar de G90 M5 in uitblinkt. Het is zeer zeker ook de schitterende balans in het onderstel. De wijze waarop BMW het gewicht van de M5 weet te maskeren is ongelooflijk indrukwekkend. Op het moment dat u de kilo’s echt gaat voelen bent u op een manier bezig die op de openbare weg nergens is toegestaan dus eigenlijk is de hele discussie omtrent het gewicht van de M5 een bordje opgewarmde lucht. 

Zo ziet u maar weer ook de nieuwe M5 doet weer precies wat er op de verpakking staat: Het is in alles weer een échte M5 en bovendien de beste powersedan op de markt. Net als  Wayne Rooney gaat ook deze M5 een explosieve carrière tegemoet. Daar waar de kenners er in de begindagen van de Britse voetbal ster niet van overtuigd waren dat hij een grote kon worden was dat bij de M5 niet anders. Ze zien er misschien niet uit als het stereotype topsporter maar zijn beide onverslaanbaar en barsten uit hun voegen van het talent. 

Bij Bergwerff Automotive hebben wij regelmatig een M5 op voorraad, of kunnen wij snel leveren via ons uitgebreide netwerk. Neem dus vandaag nog contact met ons op en binnenkort rijdt u ook in uw nieuwe M5 weg. 

 

Tekst: Tom Westendorp