Wayne Rooney in zijn tijd bij Manchester United was echt angstaanjagend goed. De ene keer zag hij eruit als een skinhead, de andere keer als een bokser die openstaande schulden komt innen en die je ’s-Avonds niet op een donkere straat tegen wilde komen. Hoewel ik de ballen verstand van voetbal heb, weet ik wel hoe een extreem allround voetballer er uit moet zien. Niet zo sierlijk als Messi, niet zo geslepen als Ronaldinho maar het ene moment aan het meeverdedigen en het andere moment trapt hij een streep van 40 meter hard in de kruising. Wayne Rooney kon het allemaal.
Nou is het niet zo dat ik dagelijks aan voetballers uit ver vervlogen tijden denk, maar toen ik afgelopen week het genoegen had om mijn eerste meters met de G90 M5 te maken, moest ik ineens aan Wayne Rooney denken. De vroegere top spits van Manchester United en de nieuwe M5 lijken wel wat op elkaar. Beide zijn ontzettend krachtige beukers en beide zijn veel beter dan je op het eerste oog zou denken. De palmares van Rooney is bekend maar de getallen van de nieuwe M5 liegen er ook niet om. Wat te denken van een systeemvermogen van 750 pk en een maximaal koppel van 1.000 Newton meter. Toch was het enorme vermogen niet het enige grote getal waarover werd gesproken bij de introductie. Iedereen raakte niet uitgepraat over het gewicht van BMW’s jongste loot aan de stam. Het gewicht is natuurlijk niet laag met zijn stevige 2.380 kilo, maar, ook weer niet zo onmogelijk. Want de combinatie van de V8 S68 motor in combinatie met de hybride component is zó complex dat ik niet eens ga proberen haar te beschrijven. Feit is dat je om zes uur ’s-Ochtends in totale stilte de straat uit kunt rijden en 10 minuten later zonder moeite de 270 aan kunt tikken. De instelmogelijkheden van de M5 zijn zo ongelooflijk uitvoerig dat ieder detail naar uw smaak is aan te passen. Toch heeft BMW die instelmogelijkheden weer heerlijk eenvoudig vormgegeven middels de iDrive. U kunt door aan de grote controller te draaien in het juiste menu komen, of gewoon met uw vingers op het scherm want het curved display ziet er niet alleen prachtig uit maar is ook volledig touchscreen. Het dashboard heeft dan ook weinig knoppen en maakt een opgeruimde indruk. Het dashboard is grotendeels gelijk aan dat van een “gewone” 5-serie. Wat echter wel volledig uniek voor de M5 is, is de speciale M interieurverlichting. Het geeft de M-kleuren weer maar kan naar wens ook in een andere kleur worden ingesteld. De stoelen zitten natuurlijk als gegoten en ook het Bowers & Wilkins Audio systeem geeft een schitterend geluid.