Superfit museumstuk

BMW 8 serie 840 850Ci V12 E31 Tannengrün Bergwerff

Superfit museumstuk

De BMW 8 Serie heeft de klassiekerstatus bereikt. Dat geldt zeker voor de 850Ci met de befaamde twaalfcilinder motor. Nu BMW deze zomer stopt met de productie van twaalfcilinders, dringt de vraag bij een bijzonder exemplaar met bar weinig kilometers op de teller zich op: rijden of wegzetten?

De BMW 8 Serie (E31) heeft het - zoals elke grote BMW - een tijdje wat lastig gehad met het imago: groot en fout. Het is voor de dikke coupé in 1989 sowieso al een hele opgave om de sierlijke 6 Serie op te volgen. Hij zit hoger in de markt dan z'n voorganger E24, met de Mercedes-Benz CL en de Porsche 928 in het vizier. Een twaalfcilinder motor is in die tijd een verplichte proeve van bekwaamheid. Hij ligt in de 850 en is helemaal op zijn plek. Na ruim 30.000 exemplaren stopt de productie van E31 in 1999. De jacht op relevante overlevers is inmiddels geopend. 

BMW 8 serie 850Ci V12 E31 Tannengrün Bergwerff

Als de mannen van Bergwerff een auto selecteren, moet de som der delen zoals kleur, uitrusting en technische staat tot een grote uitkomst leiden. Vervolgens sparen ze kosten nog moeite om zo'n auto zodanig op de weg te zetten dat zorgeloos gebruik en de ervaring van een BMW zoals hij hoort te wezen, gegarandeerd zijn.  Zo ook de 850Ci die we onder de loep nemen. De auto is in 1995 nieuw geleverd in Duitsland, kwam in 2015 naar Nederland en kent in totaal twee eigenaren die er tot nu toe een schamele 57.500 kilometer mee reden. De auto heeft als Sonderwunsch de Individual-kleur Tannen Grün gekregen (wat houden we toch van die kleurnamen van BMW), met in het interieur tweekleurig leer: zwart met groene middenbanen op de sportstoelen en groene accenten op deuren en dashboard. Dat dashboard met heerlijk hout stamt uit de mooie tijd van 'voor alles een knopje'. Man, wat oogt dat toch goed en wat missen we dat in deze tijd van 'alles via een scherm'.

Er zitten veel knopjes in deze 850. Alle opties, inclusief het hoofdruimte vretende schuifdak (maximum lengte bestuurder: 1.90m) zitten erop. Eronder zitten vier verse Michelin Pilot Sport 4 banden om een prachtige breedset in de maten 235 / 45 R17 voor en 255 / 40 R17 achter. Lekker en hard nodig, want dit is een serieus snelle auto. Hij is niet supergretig, eerder een tikkie bedaard in oppakken en toeren maken, maar hij is ongemerkt vreselijk snel. Wat sleurt deze 5.4 liter grote en 326 pk sterke twaalfpitter (M73) er makkelijk mee weg. Alles voelt nieuw, want alles is nog nieuw. Of waar nodig preventief vernieuwd. Zo reed dus een 8 Serie in 1995 wanneer hij de showroom verliet. En wat rijdt dat fantastisch. Een super-GT om zo in hoog tempo mee naar verre bestemmingen te cruisen. 

Je kunt deze auto echter ook zo in je eigen museum zetten. Hij is er mooi en bijzonder genoeg voor. Bordje erbij waarop staat dat dit het beste is wat BMW presteerde op het gebied van motor- en rijtechniek. Zo maken ze ze vanaf nu letterlijk niet meer. Iconen zijn kostbaar, deze 850Ci is dat ook. Wij zouden er met veel plezier een boel kilometers mee gaan maken. De auto is ervoor bedoeld en helemaal klaar voor.